Schottlander

Bernard Schottlander föddes i Tyskland, närmare bestämt 1924 i Mainz. 15 år senare, 1939, flyttade han till England. Efter att ha varit med i den engelska armén i Indien lärde han sig att svetsa. Därefter började han studera konst på Leeds Collage of Art, följt utav Anglo-French konstskola i St John’s Wood.

Bernard Schottlander beskrev sig själv som designer när det rörde sig om ”inomhusaktiviteter,” men som skulptör så snart han kom utomhus. Efter flera framgångsrika år som industriell designer valde Bernard Schottlander att fokusera på skulpturer. I slutet av 50-talet startade han en verkstad i norra London. Där arbetade han med sin duktiga assistent George Nash i många år.

Från 1965 undervisade han i metallslöjd på St Martins School of Art. Samma år var han en del utav gruppen ’Six Artists’ på Institute of Contemporare Arts i London. Ett år senare- 1966, hade han sin första soloutställning på Hamiltongalleriet i London. Bernard Schottlander beundrade och inspirerades utav den amerikanska möbelkonstnären Alexander Calder, och skapade därför år 1951 lampserien ’Mantis.

Mer om Schottlander lampor

Rörelse präglar allt som Schottlander skapade, han var en konstnär, en ingenjör och inte minst en väldigt händig man. Han utarbetade ett smart system med motvikter, kombinerat med starka och flexibla metallstänger. Även de akrobatiska skärmarna som balanseras upp utav motvikten är väldigt unik. Skärmarna är gjorda utav aluminium med hjälp av en såkallad  ”spinning and chasing”teknik som är framtagen av en rad metallarbetares färdigheter. Till detta solida hantverk adderade Bernard Schottlander sina kunskaper som skulptör och skapade en spiralformad rörelse där det symmetriska och det asymmetriska sattes i spel.

Ljuset, med sitt eviga spel mellan balans och obalans avslöjar några utav hemligheterna om vad vi menar med ’massiv’ och ’tom’. Och precis som möblerna som Alexander Calder gjorde så framstår lamporna ur Mantis-serien som att de trotsar tyngdlagen. Objektets kärna av poesi är en inbjudan till att äntra en drömvärld av välövervägd, balanserad elegans.  

DCW – La Lampe GRAS – Bernard Schottlander
Philippe Cazer och Frédéric Winkler med sina tankar om DCW.

”DCM skapades utifrån vår passion för föremål. Föremål som ledsagar oss och följer oss i vardagen. Föremål som är pålitliga, ärliga och tillämpade utifrån en perfekt design.

Föremål som är perfekta inom deras område men som också utstrålar en skönhet och arkitektonisk generositet. Det skall uppstå en lust och längtan att behandla föremålet med respekt, och att över tid kunna skapa ett band och relation till föremålet. Ett sätt att leva och ett sätt att se.”