Vitra

Vitra grundades 1953 av Willi och Erica Fehlbaum. De var på ett besök i USA som de slukades av en stol designad av Charles och Ray Eames. Det var början på den framgångsrika verksamheten. Idag drivs den av den tredje generationen. Första generationen; Erica och Willi Fuhlbaum lade grunden till företaget, medan den andra generationen; deras söner; Rolf och Raymond, lade till en kulturell dimension i form av Vitra Cambus och Vitra Design Museum. Sedan 2016 har Raymonds dotter Nora Fuhlbaum fortsatt Vitras designarv och även fokuserat på hållbarhet i både handling och tänkande.

På Vitra strävar de ständigt efter att förbättra interiören genom värdet av god design. De tror att det är känslorna och tankarna som formar vår omgivning – oavsett om det är hemma, på kontoret eller på språng. Förutom möbler har Vitra idag ett spännande urval av klassiska och moderna lampor. I synnerhet har de Akari lampor - en serie av rispapperslampor som är modernt tolkade av designern Isamu Noguchi som har fått stor uppmärksamhet.
Akari 75A Taklampa - Vitra
Förväntad på lager om: 150-180 dagar
Akari 120A Taklampa - Vitra
Förväntad på lager om: 150-180 dagar
Akari 15A Taklampa - Vitra
Förväntad på lager om: 150-180 dagar
Akari BB3-33S Golvlampa - Vitra
Förväntad på lager om: 150-180 dagar
Akari BB3-55DD Golvlampa - Vitra
Förväntad på lager om: 150-180 dagar
Akari 25N Golvlampa - Vitra
Förväntad på lager om: 150-180 dagar
Akari 16A Taklampa - Vitra
Förväntad på lager om: 150-180 dagar
Akari YP1 Taklampa - Vitra
Förväntad på lager om: 150-180 dagar
Visar 36 av 70 produkter

Populära lampor från Vitra

Den japansk-amerikanska konstnären och designern, började designa ljusskulpturer 1951. Det blev till mer än 100 handgjorda Shoji pappersmodeller som inkluderade bordslampor och golvlampor. Serien fick namnet 'Araki', som på japanska betyder 'ljus'. Idag består hela serien av mer än 40 olika lampor, som kombinerar japansk och skandinavisk design med ett tidlöst och minimalistiskt uttryck.

Lamporna finns i olika storlekar och former – en del i sin rena form och andra med grafiska illustrationer. Gemensamt för Akari-lamporna är det robusta materialet Shoji-papper som dämpar ljuset och döljer ljuskällan, samtidigt som ett behagligt och jämnt ljus kan spridas till omgivningen.

Akari 1A Bordslampa kombinerar till exempel det klassiska uttrycket från rispapperslampan, med tunna ben för en skulptural lampa. Detsamma gäller för Akari 10A Golvlampa, som också fått en nordisk touch i form av trädetaljer. Båda lamporna kan användas i hela hemmet eller på kontoret, där de ger stämningsfull och lugn belysning.

Många kanske minns den mysiga runda rispapperslampan som hängde från taket i barnrummet eller sovrummet. Akari 26A Pendant är inspirerad av det välbekanta hänget, men med ett elegant idiom och en fin struktur som lätt passar in i den moderna inredningen.

Oavsett vilken Akari-lampa du gillar bäst så får du en lampa som produceras med fokus på kvalitet, in i minsta detalj. Det tvärgående skelettet är försiktigt uppspänt på träskelettet för att passa lampans önskade form – sen limmas papperet försiktigt fast på träskelettet – en bit i taget, så att den sitter perfekt. Hela processen tar ca 6 timmar och det är allt gjort av händerna på de bästa japanska hantverkare i yrket.

Från Vitra Stolen till Vitra Design Museum


På en resa till New York i mitten av 1950-talet får Willi Fuhlbaum ögonen på en stol så fascinerande att han måste ta reda på vem som designade den. Stolen, designad av Ray och Charles Eames, förändrade hans liv när han bestämde sig för att bli möbelsnickare. Efter år av förhandlingar fick han slutligen licensen 1957, där han inte bara fick rättigheterna till Ray och Charley Eames arbete, utan även George Nelson, Alexander Girard och Isamu Noguchi.

Det var ett avgörande ögonblick för företaget Vitra, som idag har sitt huvudkontor i Weil am Rhein. I mer än 60 år har de arbetat med flera inflytelserika och innovativa designers, däribland Jasper Morrison, Mario Bellini, Antonio Citterio och den danska arkitekten Verner Panton. Tillsammans bryter de traditioner, ifrågasätter status qou och presenterar ständigt nya och förbättrade lösningar på en aspekt av ett problem.

År 1989 grundades det privatägda museet Vitra design Museum av Willi och Erika Fehlbaums son, Rolf Fehlbaum. På 1980-talet började han samla stolar och efter att ha samlat några, började han organisera dem till en berättelse. Först hade han stolarna på kontoret. Men efter att en av stolarna av misstag gick sönder, bestämde han sig för att ett museum skulle vara en lämplig lösning för hans samling.

Idag fokuserar museets samling på inredning och möbler som är koncentrerad kring de amerikanska formgivarna Ray och Charles Eames. Dessutom är även andra formgivare som Michael Thonet, Richard Hutten, Jean Pruvé, Dieter Rams, George Nelson, Alvar Aalto och Verner Panton representerade. Vitra Design Museum erbjuder en av världens största samlingar av designmöbler och uppvisar alla de stora stilperioderna inom möbeldesign.
Dela dina bilder med @lampemesteren
Tagga #yesLampemesteren så kanske dina bilder blir visade här. Inspirera och låt dig inspireras, från en unik bostad till en annan.