Köpvillkor

Vilka handlar du av?

Du handlar av lampemesteren.se som är en del utav Lampemesteren A/S.
Huvudkontoret ligger i Ringkøbing, Danmark – på adressen:

Lampemesteren.se
Birkmosevej 18
6950 Ringkøbing
Danmark


CVR: 24210081
Organisationsnummer: SE502077200901
E-post: info@lampemesteren.se
Telefon: 852 503 870

VILLKOR

Vid köp på denna webbplats godkänner och accepterar du automatiskt följande villkor. Vi rekommenderar därför att du läser igenom villkoren grundligt innan du handlar hos oss.

Vi levererar i hela Sverige och finns inte en specifik önskan om annat, skickar vi med GLS. Leveransen är gratis vid köp över  999,- SEK

Leveranstider

Observera att leveranstiderna är en vägledning i förhållande till de uppgifter som den aktuella leverantören har givit oss. Det kan förekomma att vissa artiklar är tillfälligt slut och därmed kan det ta längre tid än det som anges. Särskilt för de utländska leverantörerna kan detta inträffa. Vi kontaktar dig så snart vi vet en ny förväntad leveranstid.

Köp av varor

När du har valt de varor du önskar och har placerat dem i varukorgen skall du utfylla dina personliga uppgifter, såsom namn, adress och betalningsinformation. När detta är gjort kommer du att få en bekräftelse per mail. Var uppmärksam på att detta inte är den slutgiltiga orderbekräftelsen.

Så snart betalningen är genomförd och varan är registrerad på vårt lager så kommer du få ett nytt mail med en orderbekräftelse och med ditt personliga kollinummer, som du alltid kan spåra. Lampemesteren.se slutför först betalningen då varan lämnat vårt lager.

Om du har ytterligare frågor angående köp utav varor hos Lampemesteren.se, eller önskar personlig service så är du välkommen att kontakta oss på telefon 852 502 870, Alla vardagar mellan 8.30 – 16.00. Eller maila oss på info@lampemesteren.se så är vi beredda att hjälpa dig på bästa möjliga sätt. Du kan också läsa våra FAQ där det finns svar på det mesta.

Betalning

Hos Lampemesteren.se kan du betala med betalkort som; VISA, VISA Electron Mastercard, Maestro, JCB kort och American Express. Beloppet dras från ditt konto först när varorna lämnar vårt lager. Alla priser på Lampemesteren.se är angivna i SEK och är inklusive 25% moms.

En klassisk banköverföring är också en betalningsmöjlighet, där vi skickar varan så snart betalningen är registrerat i vårt system.
EDI/EAN-fakturering som används i den offentliga sektorn finns också tillgänglig. Detta är något som oftast används av den offentliga institutionen.

Klarna
Alla betalningar som genomförs i Klarna Checkout görs direkt till Klarna AB. Klarna AB övertar därmed det juridiska ansvaret från Lampemesteren.se gällande kunders betalningar; kortbetalningar, fakturor, delbetalningar och återbetalningar. Alla frågor kring dina betalningar sköts av Klarnas Kundtjänst.

På Klarna 'Mitt Klarna' hittar du all information om dina köp, fakturor etc - besök www.klarna.com

Privatlivspolitik

Hos Lampemesteren samlar vi in och använder en rad olika personupplysningar om dig i förbindelse med ditt köp hos oss.

Nedan hittar du vår Privatlivspolitik som du kan läsa om du gärna vill veta mer om varför, och hur vi på ett säkert sätt behandlar dina personupplysningar.

Här hittar du hur vi på Lampemesteren förhåller oss till personuppgiftslagen från. 25 maj 2018.

Läs vårt Privatlivspolitik her


Leverans

Vi levererar i hela Sverige, och om inget annat önskas så skickar vi vi varorna med Post Nord Sverige. Vi levererar fraktfritt vid köp för minst 999,- SEK.

Den förväntade leveranstiden, med förutsättning att varan finns på lager i den önskade färgen/varianten du önskar är vanligtvis 3-5 arbetsdagar.  I andra fall uppges detta.

Om inte varan kan levereras på det datum som anges kommer vår mailrobot Edison att kontakta dig så snart som möjligt. Om det är en beställningsvara kan produktionstiden ses i varubeskrivningen, och därmed skal detta tilläggas till den förväntade leveranstiden.
För förseningar hos fraktbolaget kan Lampemesteren.se inte ansvara. VI skickar alla våra varor med paketpost. Dessa är möjliga att spåra om det skulle uppstå problem med leveransen.

Den förväntade leveranstid, såvida varan finns i lager och i den önskade färgen/ varianten, är normalt 3–5 vardagar. Annars ska en längre leveranstid förväntas, eftersom din order är en beställningsvara. Leveranstid och/ eller produktionstid kommer att framgå i beskrivningen av varan.  Du kan alltid följa din beställning via den länken som du fick tillsammans med bekräftelse på din beställning. Om vi inte kan uppfylla ett förväntad leveransdatum kommer du att få en uppdatering från oss.

Vi ber dig om att kontrollera paketets innehåll när du tar emot den och innan monteringen. Om detta inte är uppfyllt inom rimlig tid, det vill säja mellan 2 till 4 dagar, efter ditt mottagande av beställningen, kan Lampemesteren inte erhållas ansvariga för eventuella skador. Du är dessutom ansvarig för att kontrollera, att du har mottagit rätt vara och alla eventuella medföljande lösdelar. Om beställningen och/ eller innehållet har skador ber vi dig om att reklamera detta via länken du fick, när beställningen blev bekräftad från Lampemesteren. Här blir du guidad steg för steg hur du ska göra; bland annat ska du ladda upp en rad bilder. Ditt reklamationsärende blir nu behandlat av kundservice så fort som möjligt.

Vi emballerar alltid alla beställningar med största noggrannhet för att minimera risk för skador.


Om paketet och/eller innehållet är skadat när du mottager det ska du anmäla det till Post Nord Sverige direkt, eller senast inom 2 dagar. Därefter skall du returnera varan till oss. Lampemesteren.se ansvarar inte för varor som skadats under transporten. Vi packar alltid varorna med stor omsorg så att risken för fraktskador minskar.

Om förseningar uppstår hos fraktfirman ansvarar Lampemesteren.se inte för detta.

Vi skickar alla beställningar om paketpost. Detta möjliggör att spåra paketet, också om problem med leveransen skulle uppstå.  Vissa beställningar skickas med special frakt på grund av tyngd, storlek eller om varan skall behandlas extra varsamt.

Prisgaranti

Hos Lampemesteren.se eftersträvar vi att ha det bästa priset på varorna du finner å vårt breda sortiment.

För att säkerställa en rättvis jämförelse ska priset vi konkurrerar med uppfylla dessa enkla krav innan du kontaktar oss:
-Varan på Lampemesteren.se ska vara märkt med ”prisgarantiikonen”
-Varan ska finnas på lager/tillgängliga i den butiken vi jämförs med.
-Prisgarantin gäller endast varor som omfattas utav de svenska reglerna om mervärdesskatt, tull, garanti och konsumentskydd.
-Det skall finnas dokumenterade bevis på varan du har hittat. Beviset kan vara i form av länk, bild av fysisk reklam eller liknande. (Vi förbehåller oss rätten till att avvisa bevis som kan justeras, t.ex., mail och muntliga erbjudanden)
-De varor du köper hos Lampemesteren.se är inklusive frakt och ljuskälla. Därför jämför vi alltid varans pris exklusive frakt samt ljuskällor – om detta debiteras separat.
-Vi jämför det erbjudandet du har hittat hos en annan butik. Innebär det erbjudandet att varan måste avhämtas så jämför vi priset på upphämtning. Levereras varan kommer vi jämför priset inklusive leverans.
-Prisgarantin gäller varor som faktiskt finns tillgängliga. Därmed inte vid köerbjudanden, samköpserbjudanden och/eller erbjudanden där antalet eller tiden är begränsad.
-Prisgarantin gäller inte erbjudanden där medlemskap påkräves. Eller erbjudanden där någon form utav köp garanterar erbjudandet.

OBSERVERA – vi förbehåller oss rätten till att försöka köpa varan, på så sätt säkerställer vi att alla de ovanstående regler och kriterier uppnås.

Hittar du, inom 7 dagar efter att varan skickats iväg, varan billigare någonstans där alla kriterier ovan uppnås, så kan mellanskillnaden återbetalas. Du kontaktar då Lampemesterens kundservice, så hjälper vi dig.

Kontakta oss på info@lampemesteren.se eller på telefon 852 502 870. Du når oss alla vardagar mellan 8.30 – 16.00, eller via chattfunktionen.

Ångerrätt

Hos Lampemesteren ger vi 100 dagars ångerrätt. Detta gäller från den dagen du tar emot din beställning.
Om du väljer, att returnera din beställning vill vi gärna, att du använder dig av länken, du fick samtidigt med bekräftelsen av din beställning.  Igenom länken kan du hämta en returneringsetikett. Uppmärksamma att priset på returneringsetiketten är 145,- Kr. och att detta belopp dras från ditt tillgodohavande, hos oss.  

Felaktig eller bristfällig inpackning kan innebära fraktskador, vilket kan leda till att vi avvisar returen. Var därför noggrann med hur du paketerar varan. Du är alltid välkommen att kontakta oss för råd och vägledning inför och om returleveransen.

Din order skal returneras till oss utan oskäligt dröjsmål, senast 14 dagar efter att du meddelat oss om att du vill ångra ditt köp- Du står själv för de utgifter som uppstår vid returnering av varan. Du ansvarar för varan under dess transport och ansvarar även för att varan är paketerad på att bra sätt.

Har varan monterats eller på annat sätt visar upp slitage, användning och/eller skador förbehåller vi oss rätten att neka din retur.

Om din beställning ska skickas tillbaka till oss, ska detta ske inom rimlig tid, det vill säja senast 14 dagar efter att du har meddelats oss, via Edison länken, att du har ångrat ditt köp. Har lampan varit monterad eller på annat sätt visar tecken på, att ha varit i bruk förbehåller Lampemesteren sig rätten till, att avvisa återbetalning eller att ta emot varan.

Din retur vara skickar du till:

Lampemesteren.se
Birkmosevej 18
6950 Ringkøbing
Danmark


Lampemesteren rekommenderar att beställningen som returneras skickas som postpaket (utrikes). Det är också det bästa sättet att spåra paketet skulle den bortkomma i posten. Det säkrar dessutom dig som kund, eftsersom du får intyg på, att vi har mottagit returen.
Vissa beställningar kan på grund av storlek, form eller av sin mängd inte returneras som vanligt postpaket, och därför ska man beräkna en högre kostnad i sådana fall. Vi hjälper gärna till med, att hitta ett bra pris på en returnering av special gods, vid att förmedla kontakt till våra transportsamarbetspartner.

Vi tar inte emot packet som är skickade med postförskott eller utan porto.
När vi har mottagit din returvara, och när vi har behandlat och godkänt dit ärende, återbetalar vi dit tillgodohavande så snabbt som möjligt gällande Konsumentköplagen. Vi återbetalar endast till det bankkort som har används till själva beställningen. Detta för att undvika olaglig användning av stulna kreditkort.

Om du har fått varor som present kan återbetalningen endast ske på det kort som beställningen är gjort på.  

Vi återbetalar endast till det betalkort som varorna debiterats ifrån. Detta för att undvika användning av stulna kreditkort. Glöm inte att bifoga clearing- och kontonummer vid en eventuell banköverföring. Kom ihåg att spara postkvittot som bevis på att varan han skickats.
Returnering utav varor står kunden för.

Komihåg att varan alltid ska skickas tillbaka i sitt originella emballage och att varan ska försvarligt emballerad. Skriv inte på den originella emballagen och använd inte tejp eller annat som kan skada den originella emballagen. Komihåg att få ett kvitto när du skickar iväg returen.
Den enda kostnaden du har, när du använder ångerrätten är returnerings etiketten som kostar 145.- Kr.

Fel eller oförsvarlig emballering av returneringen, som kan medföra fraktskador kan betyda, att vi avböjer delar eller hela återbetalningen av dit tillgodohavande hos oss.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om hur du ska gå tillväga.  

Du kan även...

Det nya klagosystemet samlar alla konsumentklagomål om produkt – och tjänsteköp inom EU på internet.
Detta innebär att du har möjlighet att uttrycka ditt eventuella missnöje direkt till den europeiska webbshop där du har köpt en vara eller tjänst som inte har levt upp till förväntningarna.

Det nya systemet fungerar så att varje konsument kan lämna ett klagomål direkt på ODR-sajten, där det sedan blir översatt till det aktuella språket och sedan vidarebefordrat till den berörande säljaren. Webbshopen har därefter möjligheten att trycka på grön eller röd knapp beroende på om man accepterar klagomålet eller ej.

Genom att trycka på den gröna knappen skickas klagomålet vidare till en lokal konsumentklagomålsstyrelse, utanför domstolsväsendet, och behandlas där.
Trycks det däremot på den röda knappen avslås klagomålet och konsumenten skall då själv kontakta och framföra sitt klagomål till besvärsnämnden eller Konsument Europa. Dit kan du maila, eller ringa. Men räkna med långa väntetider innan något beslut fattas.

Du kan komma i kontakt med Konsument Europa genom http://ec.europa.eu/consumers/odr/, kom då ihåg att uppge får mailadress info@lampemesteren.se.

Vänder du dig direkt till oss kommer vi naturligtvis att ta oss an ärendet med detsamma. Detta för att undvika fördröjningar i de tidskrävande systemen.

Värdesänkning – Från E-märkets guide för uträkning

Om konsumenten har använt varan resulterar det i en värdeminskning. Hanterar konsumenten varan på et sådan sätt att utöver det som är normalt och varans värde minskar, har Lampemesteren.se rätt till att göra avdrag för denna värdeminskning vid återbetalningen. Värdeminskningen beräknas som skillnaden mellan varans säljpris och varans marknadspris vid försäljning efter returneringen.

Marknadspriset skall beräknas till ett värde i detaljhandeln mellan nätbutik och konsument. Inte som vid försäljning mellan nätbutiker, eller mellan konsumenter.

I vissa fall har varor, på grund utav konsumenten, inte längre något värde. Du kan i dessa fall inte kräva att få köpesumman i retur.

Emballaget kan ha betydelse för nedskrivning utav köpesumman. Öppnar, skadar, eller tappar du bort originalförpackningen kan en värdeminskning komma att diskuteras. Har emballaget betydelse för varans värde vid vidareförsäljning kommer priset för nytt emballage dras av.

LINK

Se mer om returnering utav varor HÄR

Reklamation

Alla våra varor är omfattade av konsumentverkets regler om 24 månaders reklamations rätt. Reklamationsrätten betyder att du som kund, kan klaga på fel och brister som uppstår inom 24 månader efter ditt köp. Reklamationsrätten gäller inte fel, brister, eller slitage som uppstår vid fel behandling av varan, brist på underhåll eller vanligt slitage.

Uppstår ett behov för reklamation när det gäller fel, brister, saknade delar, uteblivna leveranser ber vi dig om, att du använda länken som skickades till dig, när du fick bekräftelse på din beställning.


Har du frågor om din reklamations rätt, kontakta vår kundservice på tel. +46 85 250 38 70 eller skicka en mejl på info@lampesteren.se

Köpgaranti

Som medlem på PriceRunner skyddas ditt köp upp till 50.000 kronor om något skulle gå fel. Denna Köpgaranti är gratis för dig som konsument och gäller på alla köp när du handlar hos oss.

Du som inte redan är medlem hos PriceRunner och besökt oss genom dem kan också ta del av Köpgarantin genom att inom 60 minuter efter ditt köp registrera dig. Att bli medlem hos PriceRunner är gratis och tar bara ett par minuter! Skaffa PriceRunner Köpgaranti idag

PriceRunner Köpgaranti ersätter dig för skada på varan vid leverans, trasig vara, om en enskild vara saknas vid leverans, om varan är felaktig eller om leverans av varan uteblir. Tänk på att beställningen måste vara adresserad till dig som privatperson.

PriceRunner Köpgaranti ersätter dig som kund för både inköps- och fraktkostnader och eventuell direkt ekonomisk skada som du lidit. För värdeminskning, uteblivna intäkter eller andra direkta eller indirekta kostnader utgår ingen ersättning.

På PriceRunner hittar du en lista på kategorier som ej omfattas samt kompletta användarvillkor som gäller.

Ja tack, ta mig till PriceRunner för registrering av Köpgaranti upp till 50.000 kronor!

Vi återbetalar rimliga fraktkostnader

Betalning av returnerings etikett vid reklamation
Har du påbörjat en reklamationsärende hos oss, och skulle det vara nödvändigt, att du skickar tillbaka din beställning, får du returnerings etiketten gratis från oss. Uppmärksamma dock att detta inte är nödvändigt i alla ärenden. Vi kontaktar producenten som avgör hur vi löser dit ärende. Det betyder att lösningen på din reklamation är en reservdel, en ersättning för saknad del, eller annat.

Därför ska vi godkänna din returnering vid en reklamationsärende.  

När du har fått vårt godkännande och mottar en returnerings etikett, skickar du varan till:

Varan skickas till:
Lampemesteren.se
Birkemosevej 18
6950 Ringkøbing
Danmark

Alternativt så kan vi maila dig en returetikett som skall skrivas ut och klistras på returpaketet.

Reservationer

Lampemesteren.se reserverar sig för utsålda varor, tryckfel, stavfel, leveransändringar ifrån våra leverantörer samt förseningar som Lampemesteren.se inte kan kontrollera.

Vi förbehåller oss även rätten till att avvisa beställningar där mängdrabatter, medlemsrabatter och individuella rabattkoder kombineras.

Presentkort

Presentkortet kan utnyttjas vid köp utav lampor eller tillbehör. Presentkortet är inte personligt utan kan användas utav flera parter.
Presentkortet är giltigt i 3 år ifrån utförandedatum. Presentkort kan ej lösas in mot kontanter.
Ångrar du köpet av ett presentkort så kan det returneras till oss inom 14 dagar efter att ordern är lagd, och vi återbetalar hela beloppet. Restbelopp under 50 kronor utbetalas via banköverföring.

Rabatter

Rabattkoder och andra rabatter kan inte kombineras med fördelskort de kan heller inte användas på redan nedsatta varor. Var också uppmärksam på att rabattkoder och andra rabatter inte kan användas på produkter från Philips Hue.