PH-lampor

PH-LAMPOR



En konstnär med ljus

En konstnär med ljus

Övergången i luminans från skärm till skärm verkar också harmonisk. Storleken på skärmarna och deras placering avgjordes av behovet av att minska bländning, ljusplacering och ljusfördelning.

Redan från början stod det klart att konceptet var mycket flexibelt. Det var inte bara möjligt att få armaturer i många olika storlekar, utan även med olika undersidor - antingen en vitlackerad yta, en silverpläterad eller en guldpläterad yta.

Dessa olika undersidor skulle ge olika belysningsalternativ.
Poul Henningsen

Poul Henningsen

Poul Henningsen föreställde sig att besökare på en restaurang skulle vilja ha ett varmt och mysigt ljus, och att man därför skulle använda en guldpläterad yta, till skillnad från sjukhus eller tandläkare, där man skulle använda en vitmålad yta.

De första armaturerna var alla tillverkade med metallskärmar, men Poul Henningsen ville också ta fram en variant av armaturen som skulle visa en ljusfördelningsbåge med mindre nedåtriktat ljus. Resultatet blev skärmar av opalglas med en sandblästrad undersida. Glasskärmarna tillät 12% av ljuset att tränga in och bidra till det totala ljuset i rummet, medan det mesta av ljuset fortfarande reflekterades utåt och nedåt från skärmarnas matta undersida.

Samma principer som gällde för de matta metallskärmarna gällde även för denna nya form av skärmmaterial.
PH-lampor - en odödlig klassiker

PH-lampor - en odödlig klassiker

Denna kombination var bra när armaturen hängdes högt, men när pendlarna hängdes lågt var en kombination med en stor toppskärm och sedan en mindre mellan- och bottenskärm mer lämplig.

Det var så PH 2/1 och 3/2 föddes. PH 3-avskärmningssystemet började som en pendellösning, men snart vidareutvecklades armaturen till att omfatta bords-, golv-, vägg- och några större pendlar.

Genom att använda olika storlekar, material, ytor, färger och ljuskällor har tusentals varianter vuxit fram under årens lopp.
PH-armaturer

PH-armaturer

PH-armaturerna utformades som ett rationellt belysningssystem där skärmarnas storlek, material och ytor kunde kombineras baserat på designen.

Varje storlek på toppskärmen har en motsvarande uppsättning mellan- och bottenskärmar, så proportionerna mellan skärmarna var ungefär 3:2:1. Från allra första början var en av grundmodellerna PH 5/5.

Den första siffran angav toppskärmens diameter, och siffran efter snedstrecket angav att mellan- och bottenskärmarna var födda för just denna typ av toppskärm.

Detta innebär att 5/5 hade en toppskärm med en diameter på 50 cm, en mittskärm på 31 cm och en bottenskärm på 16,5 cm.
Armaturerna med 3 skärmar

Armaturerna med 3 skärmar

Innan produktionen av 3-skärmsarmaturerna hade Poul Henningsen och Louis Poulsen Lighting arbetat tillsammans för att designa armaturerna till den danska paviljongen vid världsutställningen i Paris 1925.

När Poul Henningsen designade armaturerna för världsutställningen hade han redan lekt med tanken att den logaritmiska spiralen skulle kunna vara en lämplig grund för en ny skärmdesign.

Kombinationen av diffus reflektion och en logaritmiskt böjd skärm gav Poul Henningsen möjlighet att kontrollera armaturens bländning och skuggning, eftersom varje skärm minskar den mängd ljus som avges på grund av sitt avstånd från ljuskällan.
PH 3-2½ Bollard

PH 3-2½ Bollard

PH 3-2½ Bollard är en medlem av PH 3-shade-familjen, och principen bakom PH 3-shade-armaturerna fastställdes under några hektiska månader vintern 1925-1926 på en utställning i Forum, Köpenhamn.

Här är vad Poul Henningsen sa om sina nya armaturer 1926: "Den verkliga innovationen med PH-armaturerna är att producera ljus som är både bländfritt och ekonomiskt. Det är lätt nog att skapa en bländfri armatur (indirekt och starkt avskärmat ljus) om man tillåter att en del av ljuset går till spillo, och det är relativt lätt att skapa armaturer som är mycket effektiva om man bortser från att de är mycket irriterande för ögonen (stark reflektion etc.), men det är en konst att skapa ljus som är både ekonomiskt och bländfritt."





SE ALLA PH-LAMPOR HÄR