Köpvillkor
Vilka handlar du av?
Du handlar av lampemesteren.se som är en del utav Lampemesteren A/S.
Huvudkontoret ligger i Ringkøbing, Danmark – på adressen:
Lampemesteren.se
Rabanusstraße 14-16
36037 Fulda
Tyskland
Org.nr::DE 347 701 450
E-post: info@lampemesteren.se
Telefon: 085 2503 870
VILLKOR
Vid köp på denna webbplats godkänner och accepterar du automatiskt följande villkor. Vi rekommenderar därför att du läser igenom villkoren grundligt innan du handlar hos oss.
Vi levererar i hela Sverige och finns inte en specifik önskan om annat, skickar vi med GLS. Leveransen är gratis vid köp över 999,- SEK
Leveranstider
Observera att leveranstiderna är en vägledning i förhållande till de uppgifter som den aktuella leverantören har givit oss. Det kan förekomma att vissa artiklar är tillfälligt slut och därmed kan det ta längre tid än det som anges. Särskilt för de utländska leverantörerna kan detta inträffa. Vi kontaktar dig så snart vi vet en ny förväntad leveranstid.
Pallförsändelser:
Några varor ska levereras på ½-pallar på grund av känslighet och skrymmande storlek på varorna. Pallförsändelser kan inte levereras till utlämningsställe utan endast levereras till hem- eller företagsadress.
Försändelsen måste kvitteras vid mottagningen. Vi transporterar kantleverans för pallförsändelser och här blir du ombedd att se till att transportören enkelt kan komma fram till leveranspunkten. Kantleveranser måste kunna placeras på fasta ytor och kan därmed inte avlämnas på gräs eller grus, eftersom detta kan äventyra produktens skick.
Köp av varor
När du har valt de varor du önskar och placerat dem i varuorgen, ska du fylla i dina personliga uppgifter så som namn, adress och betalningsinformation. När detta är gjort kommer du få en orderbekrfäftelse skickad till din mail. Var uppmärksam på att detta inte är din slutfaktura.
I mailet med orderbekräftelsen kommer du även hitta en länk där du kan följa din orderstatus och se din förväntade leveranstid.
Så fort betalningen är godkänd och varan är registrerad i vårat lager, kommer du få ett mail med leveransbesked av din order. Du får även ett försändelse-id som gör att du kan följa din leverans. I mailet hittar du även bifogat en kvittens i form av din slutfaktura. Lampemesteren debiterar ditt köp så fort varan lämnat vårt lager.
Om du har ytterligare frågor angående ditt köp hos Lampemesteren eller om du önskar personlig service och vägledning, är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 085 2503 870 alla vardagar mellan 8.30 och 16.00 eller skicka ett mail till: info@lampemesteren.se, vi sitter redo för att hjälpa dig på absolut bästa sätt vi kan. Du kan även läsa vår FAQ där du hittar svar till de flesta frågor.
Betalning
Hos Lampemesteren.se kan du betala med betalkort som; VISA, Mastercard och Maestro. Beloppet dras från ditt konto först när varorna lämnar vårt lager. Alla priser på Lampemesteren.se är angivna i SEK och är inklusive 25% moms.
En klassisk banköverföring är också en betalningsmöjlighet, där vi skickar varan så snart betalningen är registrerat i vårt system.
EDI/EAN-fakturering som används i den offentliga sektorn finns också tillgänglig. Detta är något som oftast används av den offentliga institutionen.
Klarna
Alla betalningar som genomförs i Klarna Checkout görs direkt till Klarna AB. Klarna AB övertar därmed det juridiska ansvaret från Lampemesteren.se gällande kunders betalningar; kortbetalningar, fakturor, delbetalningar och återbetalningar. Alla frågor kring dina betalningar sköts av Klarnas Kundtjänst.
På Klarna 'Mitt Klarna' hittar du all information om dina köp, fakturor etc - besök www.klarna.com
Privatlivspolitik
Hos Lampemesteren samlar vi in och använder en rad olika personupplysningar om dig i förbindelse med ditt köp hos oss.
Nedan hittar du vår Privatlivspolitik som du kan läsa om du gärna vill veta mer om varför, och hur vi på ett säkert sätt behandlar dina personupplysningar.
Här hittar du hur vi på Lampemesteren förhåller oss till personuppgiftslagen från. 25 maj 2018.
Läs vårt Privatlivspolitik her
Cookies
Facebook advanced matching
Genom att acceptera användningen av marketing cookies samtycker du till användningen av Facebook Advanced Matching, vilket förbättrar vår Facebook Ads-attribution och konverteringsspårning. Vi samlar in och delar krypterad information med Facebook (Meta) baserat på ditt namn, telefon, e-post och adress. Denna information används sedan av Facebook för att identifiera din profil och sedan skapa målgrupper med liknande personer. Du kan när som helst välja bort marketing cookies via vår cookiepolicy.
Google Ads Enhanced ecommerce
Genom att acceptera användningen av marketing cookies samtycker du till användningen av Google Ads utökade konverteringar, vilket förbättrar vår Google Ads-attribution och konverteringsspårning. Vi samlar in och delar krypterad information med Google (Alphabet Inc.) baserat på ditt namn, telefon, e-postadress och adress. Denna information används sedan av Google för att identifiera din Google-profil och spåra ditt köp. Du kan när som helst välja bort marketing cookies via vår cookiepolicy. Dessutom kan Google-användare kontrollera vilka annonser de ser på Googles tjänster, inklusive kund matchnings annonser, under Googles annonsinställningar.
Leverans
Vi levererar inom Sverige med GLS och postNord, och vi levererar fraktfritt vid köp för minst 999 kr.
Den förväntade leveranstid förutsatt att varan finns i lager är vanligtvis 2-4 arbetsdagar, för vissa produkter är det en längre förväntad leveranstid till vårt lager. Du kommer kunna följa din order via den länk som skickats till dig i förbindelse med när du lagt din order. Om leveranstiden inte kan uppnås kommer du få en uppdatering från oss. Om det är en beställningsvara syns produktionstiden under varuinformationen och skall därför tilläggas på den förväntade leveranstiden.
Vid förseningar av från vår leverantör kan lampemesteren inte ta något ansvar.
Vi skickar alla försändelser som paket. Detta gör det möjligt för dig att spåra ditt paket, om det skulle uppstå några problem eller om varorna är försenade. Vissa varor skickas ut på ½ pall på grund av vikt, storlek eller om varan är stöttålig.
Du ombes att kontrollera försändelsens innehåll innan montering. Om detta inte gjorts inom rimlig tid(2-4 dagar) efter du mottagit försändelsen, kan lampemesteren inte hållas ansvarig för eventuella skador. Samtidigt ombes du att kolla om något saknas din leverans samt att alla produkter du fått stämmer överens med vad du beställt. Om paketet och/eller innehållet är skadat eller felaktigt när du tar emot din leverans ska du genast upprätta en reklamation via länken du fått från oss. Här kommer du vägledas genom flera steg, där du bl.a. ska bifoga bilder. Din reklamation kommer därefter att hanteras av vår kundservice. Vi strävar för att lösa din reklamation så snabbt vi kan.
Vi packar alltid varorna med största omsorg, så risken för fraktskador minimeras.
Prisgaranti
Hos Lampemesteren.se eftersträvar vi att ha det bästa priset på varorna du finner å vårt breda sortiment.
För att säkerställa en rättvis jämförelse ska priset vi konkurrerar med uppfylla dessa enkla krav innan du kontaktar oss:
- Varan på Lampemesteren.se ska vara märkt med ”prisgarantiikonen”
- Varan ska finnas på lager/tillgängliga i den butiken vi jämförs med.
- Prisgarantin gäller endast varor som omfattas utav de svenska reglerna om mervärdesskatt, tull, garanti och konsumentskydd.
- Det skall finnas dokumenterade bevis på varan du har hittat. Beviset kan vara i form av länk, bild av fysisk reklam eller liknande. (Vi förbehåller oss rätten till att avvisa bevis som kan justeras, t.ex., mail och muntliga erbjudanden)
- Vi jämför det erbjudandet du har hittat hos en annan butik. Innebär det erbjudandet att varan måste avhämtas så jämför vi priset på upphämtning. Levereras varan kommer vi jämför priset inklusive leverans.
- Prisgarantin gäller varor som faktiskt finns tillgängliga. Därmed inte vid köerbjudanden, samköpserbjudanden och/eller erbjudanden där antalet eller tiden är begränsad.
- Prisgarantin gäller inte erbjudanden där medlemskap påkräves. Eller erbjudanden där någon form utav köp garanterar erbjudandet.
OBSERVERA – vi förbehåller oss rätten till att försöka köpa varan, på så sätt säkerställer vi att alla de ovanstående regler och kriterier uppnås.
Hittar du, inom 7 dagar efter att varan skickats iväg, varan billigare någonstans där alla kriterier ovan uppnås, så kan mellanskillnaden återbetalas. Du kontaktar då Lampemesterens kundservice, så hjälper vi dig.
Kontakta oss på info@lampemesteren.se eller på telefon 085 2503 870. Du når oss alla vardagar mellan 8.30 – 16.00, eller via chattfunktionen.
Ångerrätt
Hos lampemesteren erbjuder vi 50 dagars full returrätt från den dagen du tar emot dina varor.
Vi ber dig helt enkelt skapa din retur via länken vi skickade till dig när du la din beställning hos oss. Strax efter kommer du att få en returetikett som dras av från kredit du har hos oss.
Kom ihåg att varan alltid måste returneras i originalförpackning och samtidigt utan skada (inget klotter eller onödig användning av tape på originalförpackningen), och att du alltid får ett kvitto på försändelsen som returneras hos ditt postombud.
Den enda utgift du kommer få när du ångrar ditt köp är frakten för att skicka artikeln tillbaka till oss. Felaktig eller oförsvarbar inslagning kan leda till godsskador med den följd att vi avvisar dina rättigheter till återbetalning, så kom ihåg att vara försiktig. Du är alltid välkommen att kontakta oss för råd och vägledning om transport.
Din beställning måste returneras till oss utan onödigt dröjsmål och helst inom 14 dagar efter att du meddelat oss att du vill avbryta ditt köp. Du ansvarar för de direkta kostnaderna i samband med retur av varorna.Du ansvarar för varorna från leveransen vid retur och bär ansvar för att varorna är ordentligt förpackade.Om föremålet har monterats eller på annat sätt visar tecken på slitage, användning och/eller skada förbehåller vi oss rätten att vägra att returnera varorna.
Lampemesteren.se rekommenderar att varorna returneras som paket med försändelse-id. På detta sätt är det möjligt att spåra paketet och därmed ta bort tvivel om varan har levererats till Lampemesteren.se.
Dessutom har du möjlighet att spåra paketet om leveransen inte har skett.
På grund av sin sort kan vissa varor inte returneras med vanlig post. Detta gäller stora, tunga eller på annat sätt ohanterbara produkter eller för stora mängder. Returkostnaderna förväntas uppgå till maximalt de priser vi har förhandlat hem med våra partners och vi kan kontaktas för en möjlig uppskattning.
Varor som returneras på begäran, eller skickas utan porto, kommer att nekas av Lampemesteren.se.
När vi har mottagit varan och godkänt returen, överför vi inköpsbeloppet till ditt konto så snart som möjligt i enlighet med § 21.1 i konsumentköpslagen st.3 och 4. Vi återbetalar endast det kreditkort som varorna har köpts med. Detta för att undvika olaglig användning av stulna kreditkort. Om du har fått varan i present och därmed inte är innehavaren av kortet som använts under den ursprungliga beställningen, är det möjligt att få pengarna överfört till ett annat kontonummer. Kom ihåg att ansluta registrerings- och kontonummer för banköverföring i sådana fall. Och kom ihåg att alltid spara kvittot som bevis på leverans.
Du kan även...
Om du som konsument vill klaga på ditt köp, kontakta Peder Frølund eller Jørgen Bækgaard Andersen hos Lampemesteren.
Om vi inte kan hitta en lösning kan du lämna in ett klagomål med följande:
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
naevneneshus.dk
Om du är bosatt i ett annat EU-land än Danmark kan du klaga till EU-kommissionens online-klagomålsportal här - http://ec.europa.eu/odr
Värdesänkning – Från E-märkets guide för uträkning
Om konsumenten har använt varan resulterar det i en värdeminskning. Hanterar konsumenten varan på et sådan sätt att utöver det som är normalt och varans värde minskar, har Lampemesteren.se rätt till att göra avdrag för denna värdeminskning vid återbetalningen. Värdeminskningen beräknas som skillnaden mellan varans säljpris och varans marknadspris vid försäljning efter returneringen.
Marknadspriset skall beräknas till ett värde i detaljhandeln mellan nätbutik och konsument. Inte som vid försäljning mellan nätbutiker, eller mellan konsumenter.
I vissa fall har varor, på grund utav konsumenten, inte längre något värde. Du kan i dessa fall inte kräva att få köpesumman i retur.
Emballaget kan ha betydelse för nedskrivning utav köpesumman. Öppnar, skadar, eller tappar du bort originalförpackningen kan en värdeminskning komma att diskuteras. Har emballaget betydelse för varans värde vid vidareförsäljning kommer priset för nytt emballage dras av.
LINK
Se mer om returnering utav varor HÄR
Reklamation
Alla varor är omfattade av köplagens regler om 3 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten innebär att du som kund kan klaga på fel eller om något saknas till din vara, inom 3 års efter ditt köp. Reklamationsrätten täcker inte om fel, skador eller slitage uppstår på grund av felaktig användning, saknande av underhåll eller normalslitage.
Vid reklamation, fel och/eller om du saknar din leverans ombes du att använda länken som skickats till dig per mail.
Du kan läsa mer om returer och vart du hittar din orderlänk här
Har du frågor om detta vänligen kontakta kundservice på telefon: 085 2503 870 eller mail: info@lampemesteren.se
Köpgaranti
Som medlem på PriceRunner skyddas ditt köp upp till 50.000 kronor om något skulle gå fel. Denna Köpgaranti är gratis för dig som konsument och gäller på alla köp när du handlar hos oss.
Du som inte redan är medlem hos PriceRunner och besökt oss genom dem kan också ta del av Köpgarantin genom att inom 60 minuter efter ditt köp registrera dig. Att bli medlem hos PriceRunner är gratis och tar bara ett par minuter! Skaffa PriceRunner Köpgaranti idag
PriceRunner Köpgaranti ersätter dig för skada på varan vid leverans, trasig vara, om en enskild vara saknas vid leverans, om varan är felaktig eller om leverans av varan uteblir. Tänk på att beställningen måste vara adresserad till dig som privatperson.
PriceRunner Köpgaranti ersätter dig som kund för både inköps- och fraktkostnader och eventuell direkt ekonomisk skada som du lidit. För värdeminskning, uteblivna intäkter eller andra direkta eller indirekta kostnader utgår ingen ersättning.
På PriceRunner hittar du en lista på kategorier som ej omfattas samt kompletta användarvillkor som gäller.
Ja tack, ta mig till PriceRunner för registrering av Köpgaranti upp till 50.000 kronor!
Vi återbetalar rimliga fraktkostnader
Vid reklamationer betalar vi returkostnaden, du ombes därför att inte returnera dina varor innan din reklamation blivit godkänd hos oss.
Reservationer
Lampemesteren.se reserverar sig för utsålda varor, tryckfel, stavfel, leveransändringar ifrån våra leverantörer samt förseningar som Lampemesteren.se inte kan kontrollera.
Vi förbehåller oss även rätten till att avvisa beställningar där mängdrabatter, medlemsrabatter och individuella rabattkoder kombineras.
Presentkort
Presentkortet kan utnyttjas vid köp utav lampor eller tillbehör. Presentkortet är inte personligt utan kan användas utav flera parter.
Presentkortet är giltigt i 3 år ifrån utförandedatum. Presentkort kan ej lösas in mot kontanter.
Ångrar du köpet av ett presentkort så kan det returneras till oss inom 14 dagar efter att ordern är lagd, och vi återbetalar hela beloppet. Restbelopp under 50 kronor utbetalas via banköverföring.
Rabatter
Rabattkoder och andra rabatter kan inte kombineras med fördelskort de kan heller inte användas på redan nedsatta varor. Var också uppmärksam på att rabattkoder och andra rabatter inte kan användas på produkter från Philips Hue.
Allmänna villkor
Leverantör och avtalspart
Lampemesteren GmbH (häri benämnd “Lampemesteren”)
Rabanusstraße 14-16
36037 Fulda
Tyskland
Bolaget är registrerat vid:
Amtsgericht Fulda HRB 9016
Bolagets företrädare med firmateckningsrätt: Vanessa Stützle, Rosanna Gehring
Tyskt momsnummer (så kallat ,,USt-Ident-Nr.’’): DE 347 701 450
Registrerad i EE-registret hos Eurovironment AS, organisationsnummer: DK 24210081
Du kan nå vår kundtjänst för frågor, reklamationer och klagomål via våra kontaktmöjligheter:
Kontaktformulär
Lampemesteren.se
Vid distansförsäljning i konsumentförhållanden gäller lagen om distans- och hemförsäljning. Vi på Lampemesteren GmbH ger dig som är konsument, rätt till 50 dagars ångerrätt. Beträffande lagring och behandling av personuppgifter gäller den svenska personuppgiftslagen, lagen om elektronisk kommunikation samt Lampemesteren:s personuppgiftspolicy.
Lampemesteren GmbH söker alltid kundorienterade lösningar, även när det gäller juridiska frågor. Du är alltid välkommen att kontakta oss. Dina rättigheter i enlighet med de allmänna villkoren gäller naturligtvis även om du skulle välja att inte kontakta oss.
Översikt
1. Giltighet och definitioner
2. Lagringsmöjligheter och insyn i avtalstexten
3. Avtalets ingående
4. Priser, försändelsekostnader, tillägg för beställning av små mängder, rabatter
5. Betalning och leverans
6. Ångerrätt vid konsumentköp
7. 50 dagars frivillig returrätt
8. Äganderättsförbehåll
9. Garanti och reklamation
10. Ansvarsbegränsning
11. Personuppgifter
12. Förfarande vid ett överklagande för dig som konsument
13. Gällande rätt och laga domstol
14. Ogiltighet
1. Giltighet och definitioner
1.1. Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller vid alla avtal som ingås med Lampemesteren GmbH i anslutning till erbjudanden på Lampemesteren:s internetsida. Villkoren gäller exklusivt vid alla leveranser, och avvikande villkor mellan Lampemesteren och kunden ska inte tillämpas. Detta gäller även för det fall att kundens avtalsvillkor skulle stå i strid med eller avviker från dessa. Bestämmelser som avviker från Villkoren, tilläggsavtal samt underavtal måste skriftligen och uttryckligen vara godkända av Lampemesteren GmbH.
1.2. Med konsument avses en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Villkoren gäller för såväl konsument som näringsidkare om det inte uttryckligen anges att en bestämmelse enbart gäller för konsument eller näringsidkare.
1.3. När du beställer som företagskund för gränsöverskridande leveranser måste du ange ett giltigt momsregistreringsnummer vid beställningen eller via kundkontot. Genom att ange ett giltigt momsregistreringsnummer i det aktuella fältet bekräftar kunden att han eller hon gör beställningen som företagskund inom ramen för sin verksamhet. Om kunden inte anger något momsregistreringsnummer, anger ett utländskt momsregistreringsnummer eller anger ett ogiltigt momsregistreringsnummer, bekräftar kunden att han/hon inte beställer i egenskap av företagskund eller inom ramen för sin verksamhet. I detta fall behandlas kunden som en konsument. En senare ändring eller anpassning är inte möjlig.
1.4. Med vardagar avses, vid angivande av frist enligt Villkoren, alla veckodagar med undantag av lördagar, söndagar samt offentliga helgdagar som gäller på den ort där avtalsparten Lampemesteren GmbH har sitt säte.
2. Lagringsmöjlighet och insyn i avtalstexten
2.1. Villkoren samt andra avtalsbestämmelser är tillgängliga för nedladdning under hela beställningsprocessen. Då kunden gör en beställning hos Lampemesteren GmbH skickas en automatisk orderbekräftelse till den e-postadress kunden har uppgett. Utöver Villkoren innehåller orderbekräftelsen alla avtalsbestämmelser och beställningsdata. Dessa kan enkelt skrivas ut eller sparas med hjälp av kundens e-postprogram.
2.2. Vid beställning sparas för köpet gällande Villkor hos Lampemesteren GmbH. Dessa kan av säkerhetsskäl inte laddas ned direkt. Via den lösenordskyddade funktionen «Mitt konto» erbjuds Lampemesteren:s kunder en möjlighet att förvalta sina data samt att se genomförda beställningar. Kunden åtar sig att behandla de personliga inloggningsuppgifterna förtroligt och att inte göra dem tillgängliga för tredje part. Den senaste versionen av Villkoren hittar du på Lampemesteren GmbH webbplats: www.lampemesteren.se.
3. Avtalets ingående
3.1. Avtal ingås mellan kunden och Lampemesteren GmbH. Avtal i Lampemesteren.se:s webbshop ingås på svenska. Lampemesteren:s webberbjudanden är inte bindande så länge ett avtal inte har ingåtts.
3.2. Det är möjligt för kunden att kontrollera och korrigerade de ifyllda uppgifterna innan beställningen skickas. Genom att skicka beställningen, är kunden under fem (5) vardagar förpliktad att invänta Lampemesteren.se:s godkännande, i enlighet med 3.3 nedan.
3.3. Den bekräftelse som Lampemesteren.se till kunden för att informera om att beställningen är mottagen utgör enbart en bekräftelse på att Lampemesteren.se mottagit beställningen. Denna bekräftelse innebär inte att beställningen är godtagen. Du är bunden av din beställning under fem (5) vardagar – med förbehåll för din ångerrätt som du som konsument enligt lag alltid har vid alla beställningar som görs via webbshoppen.
3.4. Avtalet blir ömsesidigt bindande när Lampemesteren.se har godkänt beställningen. Godkännande av beställningen och en kopia av beställningsavtalet skickas till den e-postadress som kunden uppgett vid beställningen.
4. Priser, försändelsekostnader, tillägg för beställning av små mängder, rabatter
4.1. För beställningar i Lampemesteren GmbH:s webbshop gäller de priser som där anges vid tidpunkten för beställningen. De angivna priserna inkluderar svensk mervärdesskatt (moms) och andra priselement. Priserna inkluderar dock inte eventuella lokala tull- respektive klareringskostnader.
Beställningar som skickas till andra EU-länder inkluderar den lokala momsen. För kunder från europeiska länder utanför EU (t.ex. Schweiz) är priserna exklusive moms.
4.2. För beställningar som görs via vår webbshop gäller de priser som anges i erbjudandet vid tidpunkten för beställningen. Priserna inkluderar tillämplig moms och fraktkostnader, vilka specificeras i orderöversikten innan beställningen slutförs.
4.3. Leveranser utanför Sverige kan på grund av importbestämmelser i tredje land medföra tilläggskostnader (tull, tullavgifter och importavgifter). Dessa kostnader står kunden för.
4.4. Lampemesteren:s webbshop erbjuder rabatter både i anslutning till beställning och i anslutning till betalning. Vid förskottsbetalning erbjuder Lampemesteren en rabatt på två (2) procent som dras av från varupriset. Rabatten gäller inte för försändelsekostnader eller för avgifter. Om kund har möjlighet att utnyttja flera rabatter, kommer beställningsrabatten först att dras av från varupriset. Rabatt för betalningsmetoden ”förskottsbetalning” (se 5.1.) dras sedan av från det reducerade beloppet.
5. Betalning och leverans
5.1. Lampemesteren GmbH erbjuder nedanstående betalningsalternativ. I samband med godkännande av avtalet, gör Lampemesteren en kontroll av kundens kreditvärdighet. Om denna indikerar att andra betalningsmetoder än kreditkort eller betalning via faktura borde användas, förbehåller sig Lampemesteren GmbH rätten att hänvisa kunden till sådana andra betalningsmetoder. Kunden har inte rätt att kräva att få betala med kreditkort eller med användande av faktura.
Som betalningsmetod kan du välja mellan:
- Förskottsbetalning via banköverföring
Via banköverföring gör du en förskottsbetalning. Varorna reserveras för dig i fjorton dagar. Du överför fakturabeloppet till vårt konto i förväg. Du mottar våra bankuppgifter du har gjort din beställning. Om ingen betalning sker inom fjorton dagar, upphävs reservationen av varorna och beställningen annulleras automatiskt.
- Kreditkortsbetalning via Adyen N.V. (VISA, Mastercard, debetkort Maestro)
Hanteringen av kreditkorten utförs av Adyen N.V., Simon Carmiggelstraat 6-50, 1011 DJ Amsterdam, Nederländerna. Registreringsdomstol: Nederländska handelskammaren, registreringsnummer: 34259528.
Du anger ditt kreditkortsnummer, giltighet och verifieringsnummer. Denna information lagras inte av oss, utan överförs direkt till Adyen N.V. med hjälp av säker 128-bitars SSL-kryptering. Ditt kreditkort måste vara registrerat av din kortutgivande bank för autentiseringsförfarandet Verified by VISA och MasterCard SecureCode. Autentisering med en personlig säkerhetskod sker på ett säkert sätt mellan dig och din bank. När beställningen är mottagen reserveras beloppet på ditt kreditkort. Kreditkortet debiteras omedelbart efter att beställningen har skickats. Denna enkla och snabba betalningsform är helt kostnadsfri för dig.
- Debetkort / EC-kort:
När du har angett dina uppgifter debiteras fakturabeloppet från ditt konto. Liksom kreditkortsbetalningen är även denna betalningsmetod kostnadsfri för dig.
- Klarna faktura användarvillkor
Klarna faktura gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Att betala mot faktura via Klarna är ett säkert och smidigt betalsätt. Det innebär att du betalar först när du har fått hem dina varor, vilket gör att du kan kontrollera varorna innan du betalar. Genom att använda Klarna faktura godkänner kunden Klarna AB:s (556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm), "Klarna", villkor, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas. Klarnas villkor för betalning mot faktura kan hämtas här: https://www.klarna.com/se/kundservice/faktura. I och med att kunden anger eller efterfrågar information börjar kunden använda Klarna faktura.
Därigenom har kunden också godkänt Lampemesteren.se:s behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området. För att få använda Klarna faktura måste kunden vara minst 15 år.
- PayPal/PayPal Express Checkout Shortcut
Kunden betalar fakturan på Internet via PayPal. Om kunden inte redan är registrerad, ska denne registrera sig (gäller inte för gästbeställningar via PayPal), legitimera sig med sina inloggningsuppgifter och bekräfta betalningsanvisningen till Lampemesteren. Om kunden använder dig av PayPal Express, överförs kundens adressuppgifter från dennes PayPal-Konto till Lampemesteren.se. PayPal Express Checkout Shortcut är det snabbaste sättet att betala med PayPal. När användaren trycker på knappen ”Checka ut med PayPal" skickas kunden direkt till PayPal.com där han/hon får logga in och godkänna betalningen. När det är gjort så får Lampemesteren.se all information om kunden såsom namn, epost, adress osv. När kunden skickar beställningen till vår internetbutik, bekräftar kunden samtidigt betalningen. Under beställningsprocessen får kunden instruktioner om hur denne kommer till betalningssidan. De betalningsalternativ som erbjuds via PayPal är betalning från bankkonto kopplat till ditt PayPal-konto eller betalning med medel som finns tillgängliga på ditt PayPal-konto. PayPals villkor kan hämtas här:
https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/ua/useragreement-full. - Apple Pay
Du betalar direkt via ditt Apple-konto. När du har skickat din beställning kommer du att omdirigeras till Apple, där du kan godkänna betalningen av beställningsbeloppet. Så snart vi har informerats om ditt godkännande kommer leveransen att äga rum - beroende på den leveranstid som anges med artikeln. Beroende på vilken betalningsmetod som används med Apple Pay debiteras den med det faktiska fakturabeloppet efter avdrag för eventuella rabatter, presentkort etc. omedelbart efter godkännandet eller efter att leveransen har ägt rum. - Trustly
Med Trustly betalar du direkt från ditt bankkonto – utan extra registrering. Du väljer din bank och bekräftar betalningen. Beloppet dras omedelbart från ditt konto. Ytterligare information får du under beställningsprocessen. - Swish
Med Swish kan du betala fakturabeloppet via din mobil. Betalningen sker direkt i Swish-appen genom att du anger ditt telefonnummer och bekräftar transaktionen. Mer information får du under beställningsprocessen.
5.2. Lampemesteren.se skickar varorna i hela Sverige med ett fraktföretag. Vi skickar inte till postboxadresser eller poste restante -adresser. Du får ett meddelande när varan har skickats från Lampemesteren.ses lager. Om inget annat anges kommer transportören att försöka leverera en gång till den angivna leveransadressen. Om det inte finns någon som fysiskt tar emot paketet på angiven leveransadress så levereras det till närmaste postkontor eller paketbutik och kan hämtas ut där. En lapp med information om utlämningsstället kommer att läggas i din brevlåda. Paketet kommer att vara tillgängligt för avhämtning i två veckor innan det returneras till oss. Genom att kontakta vår kundtjänst kan de även hjälpa dig med information om var paketet har levererats. Om leveransen inte lyckades får du ett meddelande från fraktbolaget där det står vilka alternativ du har.
5.3. Varor som finns på lager levereras omgående efter att beställning och eventuell förskottsbetalning är mottagen. Beträffande eventuella avvikelser när det gäller leveranstider återfinns information på den aktuella produktsidan.
5.4. Vid beställning av varor med olika leveranstider strävar Lampemesteren efter en samlad leverans. Om skillnaden i leveranstid beträffande de beställda varorna är betydande kommer undantagsvis de varor som först är klara för leverans att levereras först. Detta kommer endast att ske om uppdelad leverans inte kan anses orimligt för kunden. Vid uppdelad leverans tillkommer inga nya fraktkostnader för kunden som en följd av den uppdelade leveransen.
5.5. Om Lampemesteren inte får leveranser från sina underleverantörer i god tid bortfaller leveransskyldigheten för Lampemesteren och Lampemesteren ska inte vara ansvarigt för att varan därmed inte är tillgänglig. I det fall att den beställda varan inte är tillgänglig meddelas kunden omgående om detta. Om kunden gjort förskottsbetalning till Lampemesteren kommer sådan förskottsbetalning omedelbart återbetalas kunden.
5.6. Följande omständigheter utgör befrielsegrunder om de medför att Lampemesteren:s fullgörande av avtalet hindras eller blir oskäligt betungande: arbetskonflikt och varje annan omständighet som Lampemesteren inte kan råda över, såsom eldsvåda, naturkatastrofer och extrema naturhändelser, krig, rekvisition, beslag, handels- och valutarestriktioner, knapphet på transportmedel, allmän varuknapphet, inskränkningar i tillförseln av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer, som orsakas av sådan befrielsegrund.
Ovan nämnda omständigheter utgör befrielsegrund endast om deras inverkan på avtalets fullgörande inte kunde förutses då avtalet ingicks (s.k. ”force majeure”).
Om Lampemesteren önskar åberopa befrielsegrund enligt denna punkt, åligger det Lampemesteren att utan dröjsmål skriftligen underrätta kunden om uppkomsten därav, liksom om dess upphörande.
Lampemesteren är inte skadeståndsskyldigt vid hävning av avtalet på grund av omständighet som angivits i denna punkt.
5.7. Vid konsumentköp genom distansavtal överförs risken för tillfällig försämring eller förstörelse av såld vara till konsumenten när varan lämnas över till konsumenten eller den som tar emot varan å konsumentens vägnar. Detta gäller oavsett om försändelsen är försäkrad eller inte.
Vid näringsidkares köp gäller att risken för varan överförs till näringsidkaren vid varans överlämnande till transportören eller den person eller organisation som näringsidkaren har bestämt.
6. Ångerrätt vid konsumentköp
6.1. Utöver den lagstadgade ångerfristen på 14 dagar erbjuder vi dig en frivillig returrätt under 36 dagar. Du kan alltså returnera varor som du har mottagit från oss utan att ange skäl inom 50 dagar. Fristen börjar löpa vid mottagandet av varorna. För att uppfylla tidsfristen är det tillräckligt att skicka returförfrågan eller varorna innan tidsfristen har löpt ut. Vi skickar dig en förbetald returetikett för att returnera varorna, efter mottagandet av returförfrågan. Därmed kan paketet returneras gratis vid närmaste postombud (postkontor eller postbutik) för retursändning. Vid nyttjandet av ångerrätten står Lampemesteren.se för kostnaderna för återsändandet av varan.
6.2. Ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen gäller inte om den beställda varan är anpassad i enlighet med kundens specifikationer eller bearbetade enligt kundens personliga behov.
6.3. Om konsumenten vill åberopa sin ångerrätt ska denne meddela Lampemesteren detta inom ångerfristen. Konsumenten behöver inte ange orsaken till att denne utnyttjar sig av ångerrätten. Om avtalet avser flera varor eller en vara som består av flera delar, börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får den sista varan respektive den sista delen av varan i sin besittning. Meddelande om att konsumenten vill göra gällande sin ångerrätt skickas till:
Lampemesteren GmbH,
Rabanusstraße 14-16
36037 Fulda
Tyskland
Du hittar våra kontaktuppgifter på kontaktsidan.
Du som konsument kan även välja att använda dig av konsumentverkets standardformulär som du hittar på http://www.konsumentverket.se.
6.4. Vid utnyttjande av ångerrätten ska konsumenten återsända varan till Lampemesteren.se utan onödigt dröjsmål, och i vart fall senast 14 kalenderdagar efter den dag konsumenten meddelat Lamp24 om sitt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om konsumenten skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.
Om konsumenten nyttjat sin ångerrätt ska Lampemesteren.se återbetala vad kunden har betalat till Lamp24. Återbetalning ska göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 kalenderdagar från den dag då Lamp24 tog emot meddelandet om att avtalet frånträtts. Lampemesteren.se ska använda samma betalningssätt som konsumenten, om inte konsumenten uttryckligen samtycker till något annat. Konsumenten får inte drabbas av några kostnader på grund av att ett annat betalningssätt används.
Vid nyttjandet av ångerrätten står vi som företag för kostnaderna för återsändandet av varan och konsumenten är ansvarig för varornas minskade värde till följd av annan hantering av varan än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och form. Varan får inte undersökas eller testas på ett sätt som går utöver vad som är möjligt och brukligt i en butik.
6.5. Lampor är i regel känsliga och går lätt sönder. De ska därför behandlas med försiktighet. Vid retur av vara, rekommenderar Lampemesteren.se att konsumenten packar in varan i originalemballage med alla tillbehör och alla emballagedelar, samt vid behov lägger allt i en ny låda som tilläggsskydd. Denna rekommendation påverkar inte konsumentens rätt att utnyttja sin ångerrätt och försvagar inte heller konsumentens rättsliga ställning.
6.6. Vi ber Lampemesteren.se:s konsumenter att vara uppmärksam på följande gällande beställningsrabatter och tillgodobevis: Om konsumenten ångrar hela eller del av ett köp vid vilket konsumenten fått beställnings- eller prisrabatt, och det kvarvarande priset att betala därmed kommer under gränsbeloppet för den erhållna rabatten (se 4.4), kommer konsumenten att faktureras mellanskillnaden mellan det rabatterade priset och beställningsvärdet utan rabatt.
7. 50 dagars frivillig returrätt
7.1. Utöver den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar erbjuder vi en frivillig returrätt under ytterligare 36 dagar. Detta innebär att varor som mottagits från oss kan returneras inom totalt 50 dagar utan att något skäl behöver anges. Tidsfristen börjar löpa från och med den dag då varan mottagits i sin helhet. För att tidsfristen ska anses ha iakttagits räcker det att varan returneras eller att meddelande om önskan att returnera lämnas inom denna period. Den frivilliga returrätten kan endast utövas genom faktisk retur av varan, såvida det inte är möjligt att skicka varan som paket. I sådana fall sker upphämtning av en speditör utsedd av oss, vilket förutsätter att kundtjänst kontaktas i förväg. Mer information hittar du här.
7.2. Vid retur av varor i enlighet med den frivilliga returrätten återbetalas köpesumman. Varorna ska returneras kompletta (inklusive allt tillbehör och alla delar av originalförpackningen) och i oskadat samt oförändrat skick. Vid avvikelser kan ersättning för värdeminskning krävas, om värdeminskningen beror på hantering utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varornas beskaffenhet, egenskaper och funktion. Vid problem med förpackningen eller användning av returportalen ska kundtjänst kontaktas.
För retur av varan tillhandahåller vi en returetikett. Med denna kan paketet returneras kostnadsfritt via den angivna frakttjänsten.
7.4. Observera att de villkor som anges i § 7 inte är tillämpliga under de första 14 dagarna (den lagstadgade ångerrätten enligt § 6 i dessa allmänna villkor), utan enbart under de efterföljande 36 dagarna som omfattas av den frivilliga returrätten.
Den avtalsenliga, frivilliga returrätten påverkar inte konsumentens lagstadgade rättigheter och anspråk, vilka kan göras gällande utan kostnad. Särskilt påverkas varken den lagstadgade ångerrätten eller rätten att reklamera enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.
8. Äganderättsförbehåll
Lampemesteren behåller varans äganderätt fram till dess att varan är betald i sin helhet.
9. Garanti och reklamation
9.1. För nya varor erhåller konsumenter en tillverkargaranti på två (2) år. Garantifristen börjar när varan tas emot av konsumenten.
För näringsidkare är garantitiden för nya varor ett (1) år från leverans.
Tillverkargarantin enligt denna punkt 8.1 gäller vid fel på vara, endast om:
- varan har installerats enligt anvisning från Lampemesteren (inklusive men inte begränsat till att gränsvärdena för spänning har följts);
- varan har använts på avsett sätt och i avsedd miljö (inklusive men inte begränsat till, att bruksanvisning följts, att avsedd ljuskälla använts, och i förekommande fall att beteckning såsom ”havsvattenfast” (eller motsvarande) liksom tillämpliga skyddsklasser iakttagits);
- varan inte har modifierats (påbyggnad, ombyggnad eller annan ändring);
- underhålls- och skötselanvisningarna för varan har följts;
- felet inte på annat sätt beror på kunden eller dennes agerande, och
- felet inte beror på normal förslitning.
Lampemesteren erbjuder konsumenter en garanti på ett (1) år för begagnade varor från det att konsumenten mottar den begagnade varan. Motsvarande garanti för begagnade varor gäller inte för näringsidkare.
Uppgift om genomsnittlig livslängd för ljuskällor utgör ingen garanti för att ljuskällan ska uppnå minst denna livslängd.
9.2. En konsument som vill åberopa att en vara är felaktig, ska lämna meddelande till Lampemesteren om felet inom skälig tid efter det att konsumenten märkt, eller borde ha märkt, felet (Att påpeka ett missförhållande eller dylikt vid exempelvis ett avtals uppkomst). Meddelande som lämnas inom två (2) månader efter det att kunden märkt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid.
En näringsidkare ska omgående skriftligen anmäla uppenbara brister i varan och senast inom fem (5) vardagar efter att varan är mottagen. Om inte uppenbara brister upptäcks gäller plikten att omedelbart klaga inom fem (5) vardagar efter att bristen upptäckts. För att köparens rättigheter ska kvarstå är det tillräckligt att meddelandet skickas i tid. Om reklamationen inte sker i rätt tid anses varan vara godkänd, oavsett om fel föreligger eller inte.
9.3. Oaktat begränsningar som följer av bestämmelserna 8.1 och 8.2 ovan ansvarar Lampemesteren för ersättningskrav som utlöses av en produktbrist och står i samband med skador på liv, kropp eller hälsa. Detsamma gäller för skador som orsakas av den försålda varan med anledning av en uppsåtlig eller grovt oaktsam försummelse av Lampemesteren. Talan om ersättning måste väckas inom två (2) år från skadetillfället såvida inte annat följer av bestämmelserna i Produktansvarslagen (1992:18). Den som inte väcker talan i tid har förverkat sin rätt till ersättning. Ovanstående redogörelse angående ansvarsbegränsning och ansvarsfriskrivning gäller även för det personliga ansvaret till våra arbetstagare, medarbetare, rättsliga representanter och övrig personal.
9.4. Om inte annat följer av tvingande bestämmelser i konsumentköplagen (1990:932) åtar sig Lampemesteren att kostnadsfritt välja att avhjälpa fel som omfattas av garantin eller leverera en ersättningsvara. Om en konsument är avtalspart, kan konsumenten välja om han eller hon vill att bristen åtgärdas (avhjälpande) eller att varan ersätts (omleverans). Lampemesteren har rätt att vägra att efterkomma den valda åtgärden, bl.a. om detta skulle medföra oproportionerligt höga kostnader och den alternativa åtgärden inte är orimlig för konsumenten. Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för konsumenten, får kunden kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet om felet är av väsentlig betydelse. Konsumenten har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att denne erhåller ett prisavdrag.
9.5. Att kunden är nöjd är mycket viktigt för Lampemesteren. Du som kund är alltid välkommen att kontakta oss via mejl eller telefon. Kontaktuppgifter till Lampemesteren finner du i början av detta dokument. Lampemesteren kommer att behandla ditt ärende så snart som möjligt. Vi tar kontakt med dig när vi har tagit emot dokumentation, din förfrågan eller ditt klagomål. Då reklamationer ofta kräver att vi kontaktar producenten av varan kan detta ibland orsaka att vi inte har möjlighet att genast åtgärda ditt ärende.
Vid reklamationer ber vi att du noggrant beskriver problemet och att du, om det är möjligt, bifogar en kopia av beställningsdokumentationen. Om detta inte är möjligt ber vi att du anger beställningsnummer samt kundnummer och de övriga uppgifter som finns tillgängliga beträffande beställningen. Om du inte får svar från oss inom fem (5) vardagar, får du gärna ringa till oss. Det händer i sällsynta fall att e-post hamnar i spamfilter hos oss eller hos dig, eller att ett meddelande inte kommer fram eller inte blir skickat.
9.6. Vid frågor som gäller service, kontakta vår serviceavdelning:
Lampemesteren GmbH
Rabanusstraße 14-16
36037 Fulda
Tyskland
Tel.: 085 2503 870
9.7. Utöver det som följer av tillverkargarantin ovan, ger Lampemesteren inte någon egen garanti på artiklarna i sortimentet. Garantier från producenterna etablerar inte något rättsförhållande med Lampemesteren, utan ger kunden rättigheter endast gentemot garantigivaren. Kundens garantikrav gentemot Lampemesteren påverkas inte och begränsas inte på något sätt av detta.
10. Ansvarsbegränsning
Utöver det som följer av tvingande bestämmelser i konsumentköplagen (1990:932) omfattar inte Lampemesteren:s ansvar skada som kan ha orsakats av oriktig användning eller osedvanligt bruk av levererade produkter. Lampemesteren:s ansvar omfattar inte heller normal förslitning eller försämring av produkterna.
Utöver det som följer av tvingande bestämmelser i konsumentköplagen (1990:932) är Lampemesteren inte skyldigt att på grund av dröjsmål eller fel i produkt utge någon ersättning till kunden för produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan indirekt skada, kostnad eller förlust, eller följdskada. Denna begränsning av Lampemesteren:s ansvar gäller dock inte om Lampemesteren handlat uppsåtligt, grovt vårdslöst eller avseende personskador.
Utöver det som följer av tvingande bestämmelser i konsumentköplagen (1990:932) är Lampemesteren:s skyldighet att vid dröjsmål eller fel i produkt ersätta kunden för direkt skada, kostnad eller förlust begränsad till ett belopp som motsvarar priset för levererade produkter eller delleverans.
11. Personuppgifter
Den svenska personuppgiftslagen (1998:204) och lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation äger tillämpning på detta avtal. För lagring och hantering av personuppgifter tillämpas Lampemesteren:s personuppgiftspolicy, som finns här.
12. Förfarande vid ett överklagande för dig som konsument
Om det är så att du vill överklaga ditt köp måste du rikta din förfrågan till Lampemesteren.se via våra kontaktmöjligheter eller via våra andra kontaktmöjligheter. Är det så att du bor utanför Sverige har du möjligheten att använda dig av EU-kommisonens online klageportal. Du hittar klagemålportalen här. Vi deltar emellertid inte och är inte förpliktade att delta i en formell tvistlösningsprocess över komsumentvist kommitte’n som har utsetts av EU-kommisionen.
13. Gällande rätt och laga domstol
13.1. Eventuell tvist med konsument ska avgöras av allmän domstol i Sverige, varvid svensk lag ska tillämpas. Lagen (1987:822) om internationella köp (CISG) är inte tillämplig mellan konsument och Lamp24. Tvist kan även prövas av Allmänna reklamationsnämnden (i den mån nämnden är behörig och tvisten lämpar sig för nämndens prövning). Allmänna reklamationsnämndens beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.
13.2. Vid eventuell tvist med näringsidkare ska domstolen på den ort där Lampemesteren har sitt säte vara laga domstol för alla rättstvister om dessa avtalsvillkor samt andra enskilda avtal i förbindelse till dessa avtalsvillkor, inbegripet växel- och checklagar. Tysk rätt ska tillämpas. Lagen (1987:822) om internationella köp (CISG) äger inte tillämpning.
14. Ogiltighet
Version maj 2025
Lampemesteren GmbH