FAQ

Hur kommer min beställning att levereras?
Lampemesteren skickar alla varor med GLS, DPD, DSV. Du kan välja att få din beställning levererad till en GLS-paketshop eller direkt hem till dig. Leverans tar vanligtvis 2-5 arbetsdagar. I många fall kommer din beställning att skickas samma dag som du lägger den.
Vilka leveransalternativ har jag?
Alla beställningar över 999 kr kan som tillval levereras till en GLS-paketshop, exklusive fraktförsändelser.
Hur lång tid tar leveransen på Lampemesteren?
Standardleverans tar 2-5 arbetsdagar. Observera att leverans för designlampor kan ta upp till 3 veckor.
Kan min beställning levereras till en annan adress än faktureringsadressen?
Ja, det är möjligt. Ange bara din önskade leveransadress i kassan - den kan skilja sig från faktureringsadressen.
Kan jag ändra leveransadressen?
Det är endast möjligt att ändra leveransadressen innan en leveransbekräftelse har skapats. I så fall ber vi dig kontakta vår kundtjänst. När en leveransbekräftelse har skapats kan adressen inte längre ändras.
Vad kan jag göra om mitt paket inte har kommit fram?
Om du inte har fått ditt paket inom 10 arbetsdagar efter att du har fått försendelsebekräftelsen, vänligen kontakta vår kundtjänst. Vi kontrollerar statusen för din leverans och i vissa fall kan vi spåra paketet.
Du kan mejla oss på info@lampemesteren.se eller ringa oss på 085 2503 870.
Var hittar jag beställningsbekräftelsen?
Du kommer att få din beställningsbekräftelse inom några timmar efter att du har lagt din beställning till den e-postadress du angav. Om du inte har fått någon bekräftelse, vänligen kontrollera din skräppostmapp. Vår kundtjänst svarar gärna på alla frågor du kan tänkas ha.
Hur beställer jag?
För att lägga en beställning online, vänligen gör enligt följande:
- Klicka på knappen ”Lägg i varukorg” på produktsidan.
- Du kan se innehållet av din varukorg med hjälp av varukorgsikonen i det övre högra hörnet.
- När du klickar på ”Till kassan” i varukorgen, kan du lägga in dina personliga uppgifter, välja betalningsmetoden och kontrollera din beställning.
- Du kommer att få en beställningsbekräftelse per mejl vanligtvis inom några minuter, senast efter 24 timmar.
Hur kan jag lösa in en rabattkod?
Ange den kod du vill lös in i fältet för rabattkod i din varukorg och tryck på ”Lös in”.
Obs: Om du klistrar in den kopierade koden i fältet med hjälp av klistra in-funktionen ska du se till att koden inte innehåller mellanslag. Om du skriver in en kod, observera att koden är skiftlägeskänslig.
Du kan radera koden som du har angett genom att trycka på X-knappen bredvid den.
Viktigt: Om din kod inte fungerar, kontrollera dess giltighetstid och användningsvillkor, t.ex. det minsta beställningsvärdet (det totala värdet av de produkter som kunden har betalat efter möjliga returer), produktkategorin, varumärken som inte omfattas av erbjudandet osv.
Kan jag beställa via e-post eller fax?
Av säkerhetsskäl tar vi inte emot beställningar via e-post eller fax. Du kan ringa kundtjänst på +46 (0) 85 2503 870 för att bli guidad genom webbshoppen och få hjälp med att lägga varor i varukorgen, men du måste aktivt delta i köpprocessen.
Hur kan jag ändra min beställning?
Vi lägger stor vikt vid att din beställning genomförs snabbt. Av denna anledning är det vanligtvis inte möjligt att göra ändringar (t.ex. i leveransadressen eller genom att lägga till produkter) i en befintlig beställning efter att du har slutfört din beställning.
När och hur får jag en leveransbekräftelse/ faktura?
När din beställning lämnar vårt lager skickar vi dig via e-post en bekräftelse som innehåller en faktura för alla produkter som ingår i försändelsen.
Om din beställning skickas i flera försändelser får du denna bekräftelse för varje försändelse.
Jag har lagt en beställning. När kommer beloppet debiteras från mitt konto?
Debiteringen beror på vilken betalningsmetod du har valt. Om du till exempel betalar med PayPal debiteras beloppet omedelbart. Om du betalar med kreditkort debiteras beloppet på ditt konto vid leverans eller senast efter 28 dagar.
Hur kan jag betala?
Du kan välja en betalningsmetod från ett brett utbud av alternativ när du gör din beställning.
Var hittar jag fakturan?
Fakturan skickas automatiskt till den e-postadress som du angav vid beställningen när din order lämnar vårt lager.
Kan jag byta betalningsmetoden i efterhand?
Det är inte möjligt att ändra betalningsmetod vid ett senare tillfälle.
Hur returnerar jag en produkt som jag inte är nöjd med?
Du kan returnera din vara i upp till 50 dagar efter mottagandet och få en återbetalning av varans pris exklusive fraktkostnader.
Du kan inte häva köpet genom att vägra ta emot varan utan att meddela oss.
Om du har hävt köpet betalar du själv för returen.
Om varan har förlorat i värde på grund av att du har använt den på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, kan du bara få tillbaka en del av köpeskillingen.
Om konsumenten hanterar varan utöver vad som normalt är tillåtet i en butik och varans värde försämras, har Lampemesteren rätt att dra av denna försämring från returbeloppet. Värdeminskningen beräknas som skillnaden mellan varans försäljningspris och varans marknadspris när den säljs efter returen.
I vissa fall har varor inte längre något värde på grund av användning. I dessa fall har du inte rätt till återbetalning.
Förpackningen kan spela en roll i värdeminskningen.
Om du öppnar, skadar eller tappar bort förpackningen kan detta utgöra en värdeminskning. Om förpackningen påverkar varans värde vid vidareförsäljning ska kostnaden för ny förpackning dras av.
Hur mycket pengar får jag tillbaka när jag returnerar en produkt?
Om du använder din ångerrätt måste du själv betala returfraktkostnaderna.
Om du gör ett giltigt klagomål kommer Lampemesteren att återbetala hela priset på varan, inklusive fraktkostnader.
Om återbetalningen sker via banköverföring kan det ta upp till 30 dagar.
Måste jag sätta ihop lampan själv efter leveransen?
Detta är olika beroende på artikel. Vissa lampor måste demonteras vid leverans på grund av sin storlek eller transportsäkerhet. Monteringsanvisningar medföljer alltid produkterna. Den ger information om vilka steg som krävs vid monteringen eller om montering krävs.
Kan jag använda mer watt än vad som anges på armaturen?
Sockeln och märkskylten på lampan anger en maximal strömförbrukning som inte får överskridas. Om effekten är för hög kan sockeln i värsta fall smälta och därmed bli en potentiell brandkälla.
Vad ska jag göra om ljuskällan på en lampa går sönder?
Om armaturen har en vanlig sockel, kan ljuskällan bytas ut. Om armaturen har integrerade lysdioder, måste hela armaturen bytas ut.
Hur kan jag ta reda på om en produkt uppfyller de nya reglerna för energimärkning?
Den nya etiketten har använts i hela Europa sedan den 1 mars 2021. Men för lampor började det senare - den 1 september 2021. Fram till den 1 mars 2023 fick både den gamla och den nya etiketten användas samtidigt.
Hur konverterar man de gamla energimärkningarna till de nya?
Effektivitetsklassen för varje produkt beräknas nu med hjälp av en ny testmetod. Därför är det svårt att jämföra de gamla och nya energiklasserna.
Till exempel ingår nu energianvändningen för den externa strömförsörjningen. Detta gör att den totala effektiviteten ser lägre ut.
Vad är skillnaden mellan den gamla och den nya energimärkningen 2023?
De gamla etiketterna använde en skala från A++ (mest effektiv) till E (minst effektiv). Den baserades enbart på hur mycket energi produkten förbrukade i kilowattimmar (kWh) per 1000 timmar.
De nya etiketterna använder en skala från A (mest effektiv) till G (minst effektiv). Detta baseras på nya energiklasser som omfattar fler faktorer.
De nya etiketterna visar också mer information om lampan eller ljuskällan: hur stark den är (lumen), ljusets färg (färgtemperatur), typ av sockel och hur mycket energi den förbrukar.
Det finns också en QR-kod på de nya etiketterna. Du kan skanna den med din telefon för att gå till den europeiska produktdatabasen för energimärkning (EPREL). Där kan du hitta mer information om alla modeller som säljs i Europa. Tillverkarna måste registrera sina produkter där.
De nya etiketterna används för alla elektriska apparater som tidigare hade de gamla etiketterna, t.ex. lampor, belysning, tv-apparater, tvättmaskiner och kylskåp.